Cum functioneaza aerul conditionat si ce se poate strica la el?

Aerul conditionat reprezinta un sistem care introduce in habitaclu aerul racit sau incalzit de aeroterma masinii. Acesta este compus din mai multe elemente similare cu cele ale unui sistem climatic casnic: radiator de racire (condensator), conducte, compresor, vaporizator, valva de expansiune si capsula filtranta. Prin acest sistem trece un amestesc de solutie ecologica, asa-numitul freon.

Cum functioneaza aerul conditionat?

Pentru a intelege cum functioneaza aerului conditionat este nesar sa urmarim traseul freonului prin intreaga instalatie. Astfel, avem in vedere urmatorii pasi:

1. Trecerea freonului prin compresorFreonul ajunge in compresor in stare gazoasa si este incalzit de acesta datorita presiunii ridicate.

2. Trecerea freonului prin condensatorDe la compresor, freonul ajunge in condensator. Aici, printr-un proces numit incalzire lantenta a gazului condensat, freonul este racit si condenseaza, transformandu-se in lichid.

3. Trecerea freonului prin valva de expansiune – Dupa ce este transformat in lichid, freonul pleaca din condensator si trece printr-un filtru care opreste eventualele impuritati ca mai apoi sa se indrepte catre valva de expansiune. Aceasta valva este asemanatoare cu valva unui deodorant deoarece transforma lichidul, sub presiune, intr-un gaz rece, la presiune joasa.

4. Trecerea freonului prin vaporizator – Urmatorul pas in circuitul freonului este reprezentant de trecerea acestuia in stare gazoasa prin vaporizator. Freonul se raceste foarte tare, iar ventilatorul aerotermei circula aerului prin lamelele vaporizatorului, impingand aerului rece in habitaclu.

5. Trecerea freonului prin conducta spre compresor – Ultima etapa a traseului este reprezentata de intoarcerea freonului in compresor. Dupa ce iese din vaporizator, aerului este din nou cald. Acesta ajunge prin conducte la compresor care il incalzeste foarte tare, dupa care circuitul se repeta.

Ce se poate strica la aerului conditionat?

Adesea se pot strica semeringurile conductelor, fapt care duce la pierderea freonului din instalatii. De asemenea, freonul se poate pierde si daca radiatorul este fisurat.Apoi, un alt element care se poate strica este compresorul, si acest lucru se intampla din cauza temperaturii ridicate pe care acesta o produce. De asemenea, valva de expansiune poate sa nu functioneze cum trebuie si sa raceasca vaporizatorul.

Daca simti ca aerul introdus in habitaclu nu este suficient de rece, atunci inseamna că substanta de racirea s-a evaporat pe undeva si este necesar sa incarcam instalatia cu freon. Incarcarea cu freon trebuie realizata indiferent de anotimp, deoarece vara aerului conditionat mentine racoare in interiorul masinii, iar iarna ajuta la dezaburirea rapida a geamurilor,