Ce piese auto se strica cel mai des iarna?
05/12/2025

In fiecare iarna, multi soferi se trezesc in fata aceleiasi probleme: masina nu mai porneste dimineata, franele raspund mai greu, iar drumurile scurte par sa scoata la suprafata
defectiuni care vara nu existau. Nu este intamplator. Sezonul rece este cel mai dur test pentru o masina, iar anumite piese cedeaza mult mai des decat altele.
Asadar, acest articol va prezinta care sunt cele mai sensibile
piese auto in timpul sezonului rece.
Bateria si sistemul de pornire
De departe, bateria este piesa care cedeaza cel mai des iarna. Frigul ii scade capacitatea, iar pornirile repetate la rece o solicita la maximum. Multi soferi descopera ca bateria este aproape descarcata abia cand masina refuza sa mai porneasca dimineata.
Tot in aceasta zona apar probleeme la demaror si la contactele electrice. O baterie slaba forteaza demarorul, iar uzura apare mult mai repede.
Franele
Sarea, umezeala si diferentele mari de temperatura afecteaza sistemul de franare in mod direct. Placutele se pot uza neuniform, discurile pot rugini mai repede, iar etrierii pot incepe sa se blocheze. Multi soferi observa iarna zgomote la franare sau o senzatie de franare mai putin precisa, semn ca sistemul trebuie verificat.
Suspensiile si elementele de directie
Gropile ascunse sub zapada, bordurile acoperite cu gheata si socurile constante afecteaza rapid amortizoarele, bucsele si capetele de bara. De cele mai multe ori, primele semne apar sub forma unor zgomote la denivelari sau a unei tinute de drum instabile, mai ales la viteze mai mari.
Bujii si bujii incandescente
Pornirea la rece depinde in mare masura de starea bujiilor. Cand acestea sunt uzate, motorul porneste greu, tremura in primele minute sau necesita mai multe incercari. La motoarele diesel, bujiile incandescente joaca acelasi rol esential, iar o singura bujie defecta poate crea dificultati serioase la temperaturi sub zero grade.
Sistemul de ventilatie si dezaburire
In sezonul rece apar frecvent probleme si la nivelul aerotermei. Ventilatorul, rezistenta sau clapetele de distributie a aerului pot ceda, iar geamurile se aburesc excesiv. Multi soferi ignora aceste semne, desi ele afecteaza direct siguranta in trafic.
Sistemul de stergere si spalare parbriz
Vizibilitatea este vitala iarna, iar sistemul de spalare este pus la grea incercare. Lichidul necorespunzator poate ingheta, pompa de spalare se poate defecta, iar conductele se pot fisura. Stergatoarele isi pierd elasticitatea din cauza frigului si pot ajunge sa zgarie parbrizul daca nu sunt inlocuite la timp.
Sistemul de racire si antigelul
Antigelul este adesea neglijat pana in momentul in care apar avarii costisitoare. In lipsa unui lichid corespunzator, pot aparea fisuri la furtune, radiator sau chiar la blocul motor. Pompa de apa si termostatul sunt si ele solicitate intens in sezonul rece, mai ales in cazul drumurilor scurte, cand motorul nu ajunge sa functioneze constant la temperatura optima.
De ce apar atat de multe defectiuni iarna?
Principalele cauze sunt temperaturile negative, umezeala ridicata, sarea de pe carosabil si pornirile repetate la rece. La acestea se adauga drumurile scurte, care nu permit motorului sa functioneze suficient de mult pentru a-si stabiliza parametrii normali de lucru. Toate aceste conditii accelereaza uzura pieselor.
Cum iti poti proteja masina in sezonul rece?
O simpla verificare inainte de venirea frigului poate preveni multe neplaceri. Bateria, lichidele, franele si suspensiile ar trebui verificate in mod special. Spalarea regulata a masinii ajuta la eliminarea sarurilor care favorizeaza rugina, iar folosirea pieselor de calitate prelungeste semnificativ durata de viata a componentelor.
Iarna nu iarta neglijenta. Cele mai multe probleme apar la bateria auto, sistemul de pornire, bujii, frane, suspensii si sistemul de spalare a parbrizului. O masina pregatita corect pentru sezonul rece inseamna mai putine avarii, mai putine cheltuieli neprevazute si, mai ales, mai multa siguranta pe drum.